Forsiden · Søg · Formål · Kontakt · Ophavsret · Ansvar
Menu
Nyhedsoversigt
Artikler
FAQ / OSS
Bio-Ethanol
Bio-Diesel
Rapsolie
Fritureolie
Info
Min BioBil
Bio-Brændstof
Drivhuseffekt
Salg af Biobrændstof
Når du skal købe bil
Andet
Forum/Debat
Afhentnings fritureolie
Tak til, links
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Glemt dit kodeord?
Blandet links
Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Bekæmp SPAM - (Åbner nyt vindue)

Join the FON movement! - (Åbner nyt vindue)

Firefox - Web browser - (Åbner nyt vindue)

Nyager skole B. klassen fra 1981 - (Åbner nyt vindue)

Se indlæg
BioBiler.dk | Min BioBil | Biler der skal konverteres.
Forfatter Citroën C3 1,4 HDI
Admin
Super Administrator

Brugers avatar

Antal indlæg: 30
Bopæl: Rødovre
Lagt på d. 05-06-2007 00:47
Efter at have købt en 1200 liters tank til opbevaring af rapsolie, skulle vi jo vælge en bil.
Og her blev det en C3ér fra 2003 med HDI (Commen-Rail ) motor .

Grunden hertil var bla. bilens pris, størrelse og at den er økonomisk (ca. 23 km/literen & grøn afgift på 1960,- pr. år.)

Det er desværre pt. sådan at en løsningen på en konvertering fra diesel til rapsolie er lidt plads krævende da der skal være en ekstra tank med normal diesel.

Rapsolien er alt for tyk flydende i kold tilstand, og det er ikke noget diesel pumpen er glad for (Har jeg læst).

Det vil sige at bilen starter på diesel, og når motoren så er varm skiftet der til tanken med rapsolie.
Så skal man lige huske at skifte til diesel igen lidt tid før sin destination, så rapsolien når at blive skyllet ude af filte, pumpe og dysser.

Det lyder jo lidt besværligt, især da vi skal kunne bruge bagagerummet til en barnevogn som kun lige kan være der, og min bedre halvdel skal jo også have en chance for at bruge automobilet uden for meget besvær.

Måske er løsningen Biodisel.
Jeg vil skrive til Citroën for at høre hvor mange procent biodiesel man kan blande i dieselen, og om der er skal udskiftes slanger pakninger osv.

Hvis der er nogle der har erfaring med konvertering, så er i meget velkommen til at komme med idéer hertil.
Redigeret af Admin d. 13-06-2007 16:00
www.Psilander.dk
Forfatter RE: diesel til rapsolie
biofrida
Brugere

Antal indlæg: 1
Lagt på d. 01-09-2007 10:10
Hej, jeg har en masse spørgsmål om hvordan man kan få sig en miljørigtig bil:

1. Hvordan går man til veje for at omdanne en bil til at køre på rapsolie?
2. Skal der indbygges en ekstra tank i bilen som skal ligge i bagagen?
3. Hvor tanker man rapsolie?
4. Skal man have en stor tank der hjemme? Hvad så hvis man bor i lejlighed som jeg gør?
5. Hvad gør man hvis man skal rejse langt og ikke kan nøjes mad optankning hjemmefra? Kan bilen så køre på ren diesel eller er der tankstationer med rapsolie ude i Europa?
6. Ca hvor mange km eller tid skal man køre for at skifte fra opvarmning med diesel til at motoren kan køre på rapsolie? Er de korte ture stadig ligeså miljøuvenlige?
7. Jeg har ikke en dieselbil idag så jeg kan vælge at købe whatever. Hvad skal jeg tænke på når jeg vælger den diselbil jeg vil bygge om?
Forfatter RE: Citroën C3 1,4 HDI
Admin
Super Administrator

Brugers avatar

Lagt på d. 27-09-2007 13:21
Hej biofrida,

1. Vedr. ombygning af dieselbilen, så kender jeg desværre ikke til nogle værksteder der ombyger til rapsolie. Men underligt nok, så syndes jeg at have læst at en ombygning koster ca. 10.000 kr. hvis man ikke selv går til hånde. Så der må jo være nogle der ombyger. Ellers er der raps konverteringskurser og mere info på http://dajolka.dk

2. Ja og nej, her spiller motortypen ind. Som jeg ser det så skal alle nyere biler som køre langt på literen, desværre have 2 tanke, hvor nogle ældre biler ikke har problemer efter ombygning.

3. Der kommer en liste her på siden med steder hvor det er muligt at tanke rapsolie. Men søg på nettet.

4. Jeg har købt en 1200 l tank, men det er jo lidt svært for dig. Så vi må håbe at du bor tæt på en "raps-tank". Der er jo den mulighed at du kunne tanke hos eks. mig. Det kunne være godt med et netværk, så man kunne tanke hos hinanden. Måske en idé.

5. Der er mange andre lande eks. Tyskland hvor man kan tanke rapsolie. Ellers køre du bare på dieselolie.

6. Den tid det tager for motoren at nå drift temperatur. Så det er jo klart at en lille tur om vinteren ikke kan køres på rapsolie. Og korte ture er aldrig miljøvenlige.

7. Jeg har selvsamme problem, for jeg vil gerne have en bil der køre langt på literen og samtidig kan starte på ren raps.
Men grundet at jeg lige er blevet far, så er ombygningen af C3éren gået lidt i stå.

Jeg ved godt at svarende ikke er meget fyldestgørende for dig, måske er der nogle der har noget at tilføje.

Men nu kan det jo måske være lige meget med at køre på rapsolie, se atiklen. smiley
http://biobiler.dk/news.php?readmore=259
Redigeret af Admin d. 27-09-2007 13:23
www.Psilander.dk
guldsmeden
Brugere

Antal indlæg: 7
Bopæl: Midtsjælland
Lagt på d. 30-12-2007 22:08
Hej Admin !

Artiklen du henviser til, omhandler biodiesel, og ikke rapsolie. smiley
Redigeret af guldsmeden d. 30-12-2007 22:10
guldsmeden
Brugere

Lagt på d. 30-12-2007 22:19
Admin skrev:Det lyder jo lidt besværligt, især da vi skal kunne bruge bagagerummet til en barnevogn som kun lige kan være der ------
Hvis der er nogle der har erfaring med konvertering, så er i meget velkommen til at komme med idéer hertil.

Kunne ekstratanken ikke ligge istedet for reservehjulet ?
Indrømmet... Måske ikke optimalt, i forbindelse med en punktering - men i har vel abbonement på noget vejhjælp. smiley
Admin
Super Administrator

Brugers avatar

Lagt på d. 04-01-2008 00:42
Hej guldsmeden, tak for idén. smiley

Man kan jo godt bytte reservejulet ud med en tank, syndes bare jeg stadig kan se nogle mulige problemer hvis man skal køre med to tanke.

Hvis man nu glemmer at skifte tilbage til diesel, så bliver rapsolien ikke skyllet ud af systemet, og så kan man vel ikke start bilen igen.

Og desværre er jeg stadig usikker på om HDI (Commen-Rail) motoren kan tåle det. Man skulle jo nødig slagte højtrykspumpen.
www.Psilander.dk
guldsmeden
Brugere

Lagt på d. 04-01-2008 13:54
Nogle comonrail motore kan faktisk godt konverteres.
MEN... Nu slog jeg lige din C3'er op på www.elsbett.de og de mener faktisk, at den slet ikke er egnet, til at køre på rapsolie. smiley

Lidt mærkeligt, for jeg mener da bestemt at Peugeot erklærede et storstilet forsøg, med raps/diesel blanding i en række HDI'ere, for en succes ???? Og det er jo samme motor, Er det ikke ?

Tag vare på det uerstattelige.
Admin
Super Administrator

Brugers avatar

Lagt på d. 04-01-2008 23:41
Tak for at du lige checkede den. smiley
Jeg er meget bekymret for brændstofpumpen.
Fandt en liste over biler der kan konverteres og her kan den ikke.
Listen er godt nok fra 20/12-05 så der kan jo være udviklet noget nyt.

Jeg har læst at der er flere der har haft problemer med brændstofpumpen, bare når den skal føde motoren med diesel, og en skriver at det vil være meget dumt at prøve med tykt vegetabilsk olie, for brændstofpumpen har bedre af en tynd "rødvin" fra frankrig.
smiley
Redigeret af Admin d. 04-01-2008 23:55
www.Psilander.dk
Spring til debat:
Community

Reklame

Bliv medlem af
BioBil
Community

Nyeste emne
Læs inden du bruger denne tråd.
Filtrering. Hvordan gør man ?