|
|
Miljøkrav har renset storbyluften. 10.01.10 |
Berl søn s.4-5 - Dansk Industri.
Københavnerne kan ånde lettere op. Luften i hovedstaden og andre danske storbyer er renere end nogensinde. Og i dag kan Danmark som et af meget få EU-lande indfri skrappe krav til, hvor mange småpartikler, der må være i storbyernes luft. Det fremgår af et notat, som miljøminister Troels Lund Poulsen (V) har bestilt hos eksperterne i Danmarks Miljøundersøgelser (DMU). |
Admin d. 11-01-2010 12:25 ·
|
|
Den stigende bilisme er gift for klimakampen. 16.12.09 |
JPEØ s.8 - Dansk Industri.
Bil, lastbiler, skibe og fly udledte i 2006 13 pct. af verdens CO2. Afgifter er et oplagt CO2-våben, mener flere transporteksperter. Prisen på en bil bør kædes direkte sammen med CO2-udledningen. Det mener det Internationale Transport Forum (ITF), som i går var vært ved et seminar ved FN's klimakonference i Bella Center. |
Admin d. 16-12-2009 11:06 ·
|
En kilometerafgift ville være bedre end flere motorveje. 06.12.09 |
Pol søn s.15 (økonomisk analyse) - Dansk Industri.
Erhvervslivet har valgt at omfavne klimaet, og det er der to gode grunde til: penge og lobbyisme. Vi vil sikkert også se den særlige danske lobby for elbiler, makkerparret Anders Eldrup fra Dong Energy og Jens Moberg fra Better Place. Vi vil se de professionelle lobbyister som Hans Skov Christensen fra DI og Jens Klarskov fra Dansk Erhverv, skriver Niels Lunde, erhvervskommentator. |
Admin d. 07-12-2009 17:52 ·
|

Hellere forskning end nytteløs CO2-reduktion. 06.12.09 |
Pol2 søn s.15 - Dansk Industri.
Drastiske CO2-reduktioner vil gøre langt mere ondt end klimaforandringer. CO2-nedskæringer er ekstremt kostbare, specielt på kort sigt, fordi alternativerne til fossile brændstoffer er få og dyre. Uden hensigtsmæssige alternativer hæmmer vi blot væksten, hvilket ikke mindst vil skade lande som Brasilien, Kina og Indien, der er afhængige af fossile brændstoffer for at kunne løfte millioner ud af fattigdom, skriver Bjørn Lomborg, direktør for Copenhagen Consensus Center. |
Admin d. 07-12-2009 17:51 ·
|

En kilometerafgift ville være bedre end flere motorveje. 05.12.09 |
Pol3 lør s.3 (debat) - Dansk Industri.
Hovedparten af trafikforligets kollektive trafikinvesteringer består i genopretning af forsømte skinne- og signalanlæg. Der er meget få fremadrettede projekter - først og fremmest København-Ringsted-forbindelsen. Hvis vi skal have flyttet folk fra bilen over i den kollektive trafik, skal der ske forbedringer og udbygninger af både tog- og bustrafikken de steder, hvor mange mennesker rejser - samtidig med at det gøres dyrere at køre i bil. Der er ikke brug for flere motorveje, skriver Christian Ege, formand for det økologiske råd. |
Admin d. 07-12-2009 17:50 ·
|

Danskerne vil ikke have elbiler. 26.11.09 |
BerlB s.18-19 - Dansk Indusri.
Ni ud af ti danskere siger nej til elbiler. Største anke mod elbilerne er dårlige batterier. Det viser en Gallup-undersøgelse af danskernes holdninger til elbiler foretaget for Berlingske Business. På trods af stærkt fokus på klimaproblemerne og ambitiøse danske elbil-projekter i støbeskeen, er det kun omkring fem til seks procent af danskerne, der overhovedet overvejer at anskaffe sig en elbil. |
Admin d. 26-11-2009 16:35 ·
|
|
 |
Merpris på elbiler støttes af staten. 17.11.09 |
Børs s.6-7 - Dansk Industri.
Er du frisk på at sætte et par elbiler ind i flåden af køretøjer, giver staten tilskud med på vejen. Pengene, ca. syv mio. kr., ligger i en forsøgspulje, som Energistyrelsen administrerer. Ordningen skal føre til flere erfaringer med professionel brug af elbiler. |
Admin d. 17-11-2009 13:34 ·
|
Trængselsafgifter i København, Tak. 17.11.09 |
Pol(2) s.7 - Dansk Industri.
Faktum er, at Danmark siden 2005 har overskredet EU's grænseværdier for partikler, der forurener luften. Først nu, hvor EU står over for at skulle lægge sag an mod Danmark, hvis der ikke gøres noget ved problemet, vælger regeringen at komme med en luftkvalitetsplan. Ikke fordi de er optaget af københavnernes velbefindende, men for at undgå en bøvlet retssag mod EU, skriver Klaus Bondam, teknik- og miljøborgmester. |
Admin d. 17-11-2009 13:33 ·
|
Politisk strid om biobrændstof. 10.11.09 |
Børs s.23 - Dansk Industri.
SF beskylder regeringen for at satse ensidigt på elbiler og undlade at stille krav til biobrændstof i benzin. Men det er notorisk forkert, mener klima- og energiminister Connie Hedegaard (K). For regeringen har fået vedtaget en lov om tvungen iblanding af biobrændstof fra sommeren 2010, som SF også har stemt for. |
Admin d. 10-11-2009 14:30 ·
|
Regeringen forsømmer bioethanol. 10.11.09 |
BerlB s.11 - Dansk Industri.
Regeringen har glemt det vigtigste princip for markedsføringen af bioteknologi til transportsektoren. Nemlig at sikre udbud og efterspørgsel. Ved at stille krav til produktionen af bioethanol kan vi allerede i dag mindske CO2-udslippet med 85 procent i forhold til benzin og diesel, skriver Erik Morsing, informationschef, General Motors Danmark. |
Admin d. 10-11-2009 14:29 ·
|
Biobrændstof er ikke et tag -selv -bord. 05.11.09 |
BerlB s.14 - Dansk Industri.
Internationale forskerne advarer i stigende grad mod de negative påvirkninger af verdens fødevareproduktion og risikoen for miljøskader, bl.a. stærkt øget udslip af CO 2 som følge af øget brug af landbrugsafgrøder til Biobrændstof til biler. Novozymes anerkender bekymringen og anbefaler brug af bæredygtig teknologi. |
Admin d. 05-11-2009 14:37 ·
|
|
|
|
|