|
|
EU-kompromis om CO2-reduktion. 21.02.07 |
Børs s. 20; JP s. 17; BerlB s. 16; Pol s. 7; Inf s. 9 - Dansk Industri
De europæiske miljøministre nåede tirsdag til enighed om de overordnede målsætninger i kampen for at reducere udslippet af drivhusgasser. Resultatet blev, at EU forpligter sig til at sætte CO2-udslippet ned med 20 pct. i 2020 i forhold til niveauet i 1990. Målsætningen bliver skruet op til 30 pct., hvis det lykkes at få aftaler på plads med andre lande om at bekæmpe den globale opvarmning. Grønne organisationer roser flere dele af aftalen. Dansk Industri kalder aftalen meningsløs, fordi EU har problemer med at blive enige om de midler, der skal begrænse CO2-udledningen. - Ensidige EU-mål vil stille europæiske virksomheder ringere i den globale konkurrence og vil samtidig gøre det mere rentabelt at producere og udlede klimagasser uden for EU's grænse, siger Richard B. Larsen, underdirektør i DI. |
Admin d. 21-02-2007 09:47 ·
|
|
Økonomisk Råd og Institut for Miljøvurdering fusionerer. 21.02.07 |
Pol s. 6 - Dansk Industri.
Mere miljø for pengene. Det var sigtet, da regeringen i 2002 oprettede Institut for Miljøvurdering. Nu bliver instituttet lagt sammen med Det Økonomiske Råd. Statsministeren løftede i går tirsdag sløret for, at Institut for Miljøvurdering ikke længere vil eksistere som selvstændig enhed. Statsministeren fortalte også, at der med sammenlægningen vil blive udpeget en ny vismand med fokus på miljøøkonomien. |
Admin d. 21-02-2007 09:46 ·
|
Indgreb i år mod benzinslugere. 20.02.07 |
JP s. 1 - Dansk Indusrti.
Regeringen er på vej med en ændring af bilafgifterne, der skal sikre, at både de miljøvenlige og de mest sikre biler bliver mærkbart billigere. Samtidig skal det være dyrere at køre rundt i en stor bil, der forurener meget. Og der skal ske noget allerede i 2007, lyder det fra miljøminister Connie Hedegaard (K).
|
Admin d. 20-02-2007 11:00
Læs mere ·
1 Kommentar(er) ·
3277 Fremvisninger ·
|
USA klar til at tage CO2-problem alvorligt. 20.02.07 |
Børs s. 20 - Dansk Industri.
USA, er nu endelig begyndt at tage problemet alvorligt. I en rapport fra tænketanken Electric Power Research Institute forudses det, at landet først i 2030 vil nå ned på niveauet i 1990. Kurven skulle begynde at knække i 2012, hvor udledningen af gasser vil ligge på lidt over 2,5 mio. ton om året. |
Admin d. 20-02-2007 10:54 ·
|
EU i strid om klimamål. 20.02.07 |
Inf s. 8 - Dansk Industri.
EU 's miljøministre ventes i dag at beslutte, at EU skal fastholde en global temperaturstigning på to grader som den "smertegrænse, man via indgreb over for CO2 og andre drivhusgasser må og vil holde sig under. Mere tvivlsomt og konfliktfyldt er det, om EU -landene også kan enes om de nødvendige indgreb. |
Admin d. 20-02-2007 10:52 ·
|

Industrien langer ud efter EU’s klimapolitik. 20.02.07 |
Børs s. 19 - Dansk Industri. Den nye klima- og energipolitik, som EU-landene er i gang med at strikke sammen, er den omvendte verden og truer med at gøre livet svært for europæiske virksomheder, lyder det fra industrien. Dansk Industri finder det "bizart", hvis EU vedtager en bindende målsætning om reduktion af CO2-udledningen på 20 pct. i 2020, så længe et flertal af medlemslandene samtidig afviser at forpligte sig til at udbrede brugen af vedvarende energi. - Vi så meget gerne, at EU-landene blev enige om at sætte forpligtende mål for brugen af vedvarende energi, for energiforsyningen er meget vigtig for at nå CO2-målet, siger Helle Juhler-Kristoffersen, fagleder i DI. |
Admin d. 20-02-2007 10:50 ·
|
|
 |
Regeringen laver kovending på biobrændstof-spørgsmål. 17.02.07 |
Info lørdag s. 1 og 6 - Dansk Industri.
Denne uge tog EU ifølge energiminister Flemming Hansen et 'kæmpe skridt fremad', da energiministrene enedes om, at 10 pct. af transportsektorens brændstof i 2020 skal komme fra biomasse. Det er blandt fagfolk på energi- og miljøområdet en stærkt diskutabel beslutning og en kovending i forhold til regeringens tidligere holdning. Regeringen har hidtil satset på at bruge biomasseressourcerne til el- og varmeproduktion i kraftvarmeværker frem for til at lave bil-brændstof af. |
Admin d. 19-02-2007 10:24 ·
|

Ny farlig forurening fra biler. 17.02.07 |
Berl lørdag s. 9 - Dansk Industri. Slid på bildæk, bremser og veje er de nye, store syndere til at forurene luften. Mens fokus har været rettet mod at mindske forurening fra udstødningsrør, er mængden af slidpartikler steget så meget, at de nu udgør halvdelen af den samlede luftforurening fra trafikken. Det viser endnu ikke offentliggjorte beregninger fra Danmarks Miljøundersøgelser. I modsætning til de bedre kendte partikler fra udstødningsrør er der ingen krav fra EU om at begrænse slidpartikler fra bildæk, veje og bremser. |
Admin d. 19-02-2007 10:22 ·
|

Opgør med bilafgifter i stampe. 15.02.07 |
JPEØ s. 1 - Dansk Industri.
For to år siden meddelte regeringen, at den ville se på de skyhøje bilafgifter. I dag venter danske bilister stadig i spænding, mens statskassen har høstet yderligere 45 mia. kr. Milliardindtægten er rekord, og den kommer på et tidspunkt, da bilbranchen har et yderst anstrengt forhold til bilafgifter. Og bedre bliver det ikke af, at regeringen for fire uger siden præsenterede sin længe ventede Energiplan 2025 uden at taget fat på spørgsmålet om, hvordan vi får flere miljøvenlige biler på vejene. |
Admin d. 15-02-2007 10:45 ·
|

Klimakampen er blevet den nye folkesag. 13.02.07 |
Berl. s. 1 + 10-11 - Dansk Industri. Et massivt flertal af danskerne påtagaer sig et personligt medansvar for den globale opvarmning, viser ny gallup-måling. Klimakampen er ikke kun virksomhedernes, landbrugets eller politikernes ansvar, mener den brede danske befolkning, der samtidigt opfatter den globale opvarmning som et problem. 86 pct. af danskerne siger ja til, at "hver enkel dansker har pligt til at spare på energien". Kun ni pct. er uenige, mens fem pct. ikke har taget stilling.
|
Admin d. 13-02-2007 10:42 ·
|

Danmark som foregangsland ? 12.02.07 |
BerlMag s. 12 (Leder) - Dansk Industri.
Når danskerne bryster sig af at være de rene engle i miljøspørgsmål, er der noget galt med selvopfattelsen. Som gårsdagens avis kunne berette med henvisning til både Greenpeace og energiselskabet BP, har Danmark således et af de højeste CO2-udslip pr. indbygger. Det hænger blandt andet sammen med, at vi igennem flere årtier har gjort os meget afhængig af kul og andre fossile brændstoffer, der forurener meget, fordi naturen har svært ved at nedbryde dem. Trods den brede politiske sympati for vindmøller og økologisk hyldeblomstdrik herfra og til Kruså er danskerne tæt på at sætte verdens-rekord i forurening. |
Admin d. 12-02-2007 10:48 ·
|
|
|
|
|